Een goed begin

 
     

 

 

 

home

Wie zijn wij?

Prof. Dr. Hanna Swaab, Klinisch Neuropsycholoog en Klinisch-, Kinder- en
jeugdpsycholoog NIP, Gedragstherapeut VGT, Psychotherapeut.

Hanna Swaab is projectleider van ‘Een goed begin’. Zij werd in 2004 benoemd tot hoogleraar op het vakgebied van de Pedagogische Wetenschappen, Orthopedagogiek m.b.t. diagnostiek, i.h.b. neuropedagogisch assessment. Hiervoor heeft zij 18 jaar gewerkt op de afdeling Kinder- en Jeugdpsychiatrie van het Academisch Ziekenhuis in Utrecht en het Rudolf Magnus Instituut voor Neurowetenschappen. Met betrekking tot wetenschappelijk onderzoek ligt voor Hanna Swaab op dit moment  vooral de uitdaging in het opsporen van factoren die een hoog risico, op met name ernstige verstoring van de sociale en emotionele ontwikkeling, kunnen voorspellen bij kinderen en adolescenten.

Dr. Kristiaan van der Heijden, psycholoog
Kristiaan van der Heijden is betrokken bij ‘Een goed begin’ als senior onderzoeker. Sinds 2008 is hij werkzaam als senior onderzoeker en universitair docent  aan de afdeling Orthopedagogiek van de Universiteit Leiden. Zijn onderzoek focust zich o.a. op het gebied van slaap (associatie van slaap, slaap-waakritme, behandeling van slaapstoornissen in kinderen) en risico- en beschermende factoren voor het ontstaan van psychopathologie (vooral antisociaal gedrag en agressie) in de vroege kinder-ontwikkeling. Daarnaast is hij onder meer actief als voorzitter van de PR-commissie en bestuurslid van de Nederlandse Vereniging voor Slaap- en Waak Onderzoek.

Dr. Stephan Huijbregts, psycholoog
Stephan Huijbregts is betrokken bij ‘Een goed begin’ als senior onderzoeker. Stephan Huijbregts is sinds 2006 werkzaam als senior onderzoeker en universitair docent aan de afdeling Orthopedagogiek van de Universiteit Leiden. Hiervoor heeft hij meegewerkt aan groot- en kleinschalige onderzoeken naar gedrags- en cognitieve ontwikkeling bij kinderen van 1˝ tot 20 jaar oud van de universiteiten van Montreal (Canada) en Southampton (Engeland). Stephan Huijbregts is geďnteresseerd in de ontwikkeling van, en de relaties tussen cognitie, emotie en gedrag in klinische en normale populaties. Een belangrijke vraag binnen zijn onderzoek is welke prenatale factoren een afwijkende gedragsontwikkeling bij kinderen kunnen voorspellen.

Jill Suurland, MPhil/MSc, orthopedagoog
Jill Suurland is als promovenda (AIO) betrokken bij ‘Een goed begin’ en is tevens werkzaam als docent binnen het bachelor- en masteronderwijs aan de afdeling Orthopedagogiek van de Universiteit Leiden. Zij studeerde Orthopedagogiek aan de Universiteit Leiden.
De researchmaster ‘Educational Sciences: Normal and deviant patterns of attachment and self-regulated learning’ sloot zij in 2009 cum laude af. Voor haar researchmaster scriptie ontving zij de Emile Scriptie prijs en de Aanmoedigingsprijs van de Nederlandse Vereniging van Pedagogen en Onderwijskundigen.

Hanneke Smaling, MSc, psycholoog
Hanneke Smaling is als promovenda (AIO) betrokken bij ‘Een goed begin’. Zij heeft klinische neuropsychologie en arbeid & organisatie psychologie gestudeerd aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. Tijdens haar studie heeft zij als onderzoeks-assistente voor de Universiteit Leiden gewerkt. Zij heeft haar stages gelopen bij de Brijder Verslavingszorg op de afdeling psychodiagnostiek en bij CBE Staffing. Na haar stage heeft zij diverse jaren als consultant binnen de sector onderwijs gewerkt.

Malou Noten, MSc, orthopedagoog/gedragswetenschapper
Malou is als promovenda (AIO) betrokken bij ‘Een goed begin’.  Zij heeft orthopedagogiek en gedragswetenschappen gestudeerd aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Daarnaast heeft zij het honoursprogramma gevolgd, waardoor ze  onderzoek heeft gedaan in New York en Melbourne. Voordat zij betrokken werd bij een goed begin heeft Malou werkervaring opgedaan als orthopedagoog van de kinderafdeling van de Sint Maartenskliniek en als onderzoeksassistent aan de Radboud Universiteit.

Dide van Adrichem, MSc, orthopedagoog
Dide is
als promovenda (AIO) betrokken bij ‘een goed begin’. Tijdens de researchmaster 'Developmental Psychopathology in Education and Child Studies', heeft zij stage gelopen bij het Ambulatorium in Leiden en werkervaring opgedaan als onderzoeksassistent bij de afdeling Orthopedagogiek. Ook was zij vrijwilliger bij een stichting die vakantiedagopvang biedt aan kinderen en jongeren met een fysieke en/of verstandelijke beperking, ADHD of autisme. Na haar studie kreeg ze een aanstelling als onderzoeks- en onderwijsmedewerker bij Een Goed Begin. Sinds september 2015 is zij gestart met haar promotietraject.


Barbara van Blijswijk, BA, clinical counselor

Barbara van Blijswijk is betrokken bij 'Een goed begin' als coach.

Zij heeft de bachelor orthopedagogiek behaald en haar master

orthopedagogiek heeft zij bijna afgerond.

Barbara heeft ruim 10 jaar ervaring in het werken met kinderen en het

gezin, waarbij het belang van de ouder-kind relatie voorop staat.

  

Annemieke de Mare, clinical counselor
Annemieke de Mare is betrokken bij ‘een goed begin’ als coach. Ze is sinds
15 jaar werkzaam als verpleegkundige op verlos- en kraamafdeling van een algemeen ziekenhuis. Ze werkt bij een verloskundigen praktijk als assistente en heeft een zelfstandige praktijk als coach onder meer gericht op coaching/ begeleiding van vrouwen en hun partner bij psychosociale problemen rondom de zwangerschap en de eerste tijd daarna. Verder volgt ze een post-HBO opleiding aan het Kempler instituut: ervaringsgerichte psychosociale hulpverlening en Gestalt relatie en gezinstherapie.

Prof. Dr. Stephanie van Goozen, psycholoog
Stephanie van Goozen is als senior onderzoeker betrokken bij ‘een goed begin’. In  2007 is zij benoemd tot hoogleraar Neurobiologische en Orthopedagogische achtergronden van ernstige gedragsproblemen bij de Faculteit der Sociale Weten-schappen. Haar expertise betreft met name de neuropsychologische en neuro-biologische achtergronden van antisociaal gedrag bij jongeren. Stephanie van Goozen vertrok in 2002 naar Groot-Brittannië, naar de University of Cambridge waar ze Senior Research Associate werd bij het Department of Psychiatry. Momenteel is zij werkzaam als senior onderzoeker aan Cardiff University (Wales, UK).

Prof. Dr. Dale Hay, psycholoog
Dale Hay is als externe consultant betrokken bij ‘een goed begin’.
In 1976 promo-veerde zij aan de University of North Carolina op het onderzoek
‘Following their companions as a form of exploration for human infants’. Haar onderzoek focust zich op de sociale ontwikkeling bij baby’s en kinderen, waarbij haar aandacht specifiek uitgaat naar samenwerking, conflict, inter-persoonlijke relaties en de ontwikkeling van psychopathologie. Sinds 2000 is zijn werkzaam als senior onderzoeker aan Cardiff Uni-versity waar ze verschillende onderzoeken leidt, waaronder de Cardiff Child Development Study (CCDS) waarin zij de ontwikkeling agressie bij jonge kinderen onderzoekt.

 

Klik hier voor de lijst met student-onderzoekers

 

 

 

Informatie over het onderzoek

Deelname aan het onderzoek

Info voor hulpverleners en verloskundigen

Babylab

Nieuws

Contact

Link naar andere websites