|
home
Wie zijn wij?
Prof. Dr.
Hanna Swaab, Klinisch
Neuropsycholoog en Klinisch-, Kinder- en jeugdpsycholoog NIP,
Gedragstherapeut VGT, Psychotherapeut. Hanna Swaab is
projectleider van ‘Een goed begin’. Zij werd in 2004 benoemd tot
hoogleraar op het vakgebied van de Pedagogische Wetenschappen,
Orthopedagogiek m.b.t. diagnostiek, i.h.b. neuropedagogisch
assessment. Hiervoor heeft zij 18 jaar gewerkt op de afdeling Kinder-
en Jeugdpsychiatrie van het Academisch Ziekenhuis in Utrecht en het
Rudolf Magnus Instituut voor Neurowetenschappen. Met betrekking tot
wetenschappelijk onderzoek ligt voor Hanna Swaab op dit moment
vooral de uitdaging in het opsporen van factoren die een hoog
risico, op met name ernstige verstoring van de sociale en emotionele
ontwikkeling, kunnen voorspellen bij kinderen en adolescenten.
Dr.
Kristiaan van der Heijden,
psycholoog
Kristiaan van der Heijden is betrokken bij ‘Een
goed begin’ als senior onderzoeker. Sinds 2008 is hij werkzaam als
senior onderzoeker en universitair docent aan de afdeling
Orthopedagogiek van de Universiteit Leiden. Zijn onderzoek focust
zich o.a. op het gebied van slaap (associatie van slaap,
slaap-waakritme, behandeling van slaapstoornissen in kinderen) en
risico- en beschermende factoren voor het ontstaan van
psychopathologie (vooral antisociaal gedrag en agressie) in de
vroege kinder-ontwikkeling. Daarnaast is hij onder meer actief als
voorzitter van de PR-commissie en bestuurslid van de Nederlandse
Vereniging voor Slaap- en Waak Onderzoek.
Dr.
Stephan Huijbregts, psycholoog
Stephan Huijbregts is betrokken bij ‘Een goed begin’ als senior
onderzoeker. Stephan Huijbregts is sinds 2006 werkzaam als senior
onderzoeker en universitair docent aan de afdeling Orthopedagogiek
van de Universiteit Leiden. Hiervoor heeft hij meegewerkt aan groot-
en kleinschalige onderzoeken naar gedrags- en cognitieve
ontwikkeling bij kinderen van 1˝ tot 20 jaar oud van de
universiteiten van Montreal (Canada) en Southampton (Engeland).
Stephan Huijbregts is geďnteresseerd in de ontwikkeling van, en de
relaties tussen cognitie, emotie en gedrag in klinische en normale
populaties. Een belangrijke vraag binnen zijn onderzoek is welke
prenatale factoren een afwijkende gedragsontwikkeling bij kinderen
kunnen voorspellen.
Jill
Suurland,
MPhil/MSc, orthopedagoog Jill Suurland is als promovenda
(AIO) betrokken bij ‘Een goed begin’ en is tevens werkzaam als
docent binnen het bachelor- en masteronderwijs aan de afdeling
Orthopedagogiek van de Universiteit Leiden. Zij studeerde
Orthopedagogiek aan de Universiteit Leiden. De researchmaster
‘Educational Sciences: Normal and deviant patterns of attachment and
self-regulated learning’ sloot zij in 2009 cum laude af.
Voor haar researchmaster scriptie ontving zij de
Emile Scriptie prijs en de Aanmoedigingsprijs van de Nederlandse
Vereniging van Pedagogen en Onderwijskundigen.
Hanneke
Smaling, MSc, psycholoog
Hanneke Smaling is als promovenda (AIO) betrokken bij ‘Een goed
begin’. Zij heeft klinische neuropsychologie en arbeid & organisatie
psychologie gestudeerd aan de Vrije Universiteit te Amsterdam.
Tijdens haar studie heeft zij als onderzoeks-assistente voor de
Universiteit Leiden gewerkt. Zij heeft haar stages gelopen bij de
Brijder Verslavingszorg op de afdeling psychodiagnostiek en bij CBE
Staffing. Na haar stage heeft zij diverse jaren als consultant
binnen de sector onderwijs gewerkt.
Malou Noten, MSc,
orthopedagoog/gedragswetenschapper
Malou is als promovenda (AIO) betrokken bij ‘Een goed begin’.
Zij heeft orthopedagogiek en gedragswetenschappen gestudeerd aan de
Radboud Universiteit in Nijmegen. Daarnaast heeft zij het
honoursprogramma gevolgd, waardoor ze onderzoek heeft gedaan in New
York en Melbourne. Voordat zij betrokken werd bij een goed begin
heeft Malou werkervaring opgedaan als orthopedagoog van de
kinderafdeling van de Sint Maartenskliniek en als
onderzoeksassistent aan de Radboud Universiteit. Dide van Adrichem, MSc, orthopedagoog
Dide is als promovenda (AIO) betrokken bij ‘een goed begin’. Tijdens de researchmaster 'Developmental Psychopathology in Education and Child Studies', heeft zij stage gelopen bij het Ambulatorium in Leiden en werkervaring opgedaan als onderzoeksassistent bij de afdeling Orthopedagogiek. Ook was zij vrijwilliger bij een stichting die vakantiedagopvang biedt aan kinderen en jongeren met een fysieke en/of verstandelijke beperking, ADHD of autisme. Na haar studie kreeg ze een aanstelling als onderzoeks- en onderwijsmedewerker bij Een Goed Begin. Sinds september 2015 is zij gestart met haar promotietraject.
Barbara van Blijswijk,
BA, clinical counselor
Barbara van
Blijswijk is betrokken bij 'Een goed begin' als
coach.
Zij heeft de
bachelor orthopedagogiek behaald en haar master
orthopedagogiek
heeft zij bijna afgerond.
Barbara heeft
ruim 10 jaar ervaring in het werken met kinderen en
het
gezin, waarbij
het belang van de ouder-kind relatie voorop staat.
Annemieke de Mare,
clinical counselor Annemieke de Mare is
betrokken bij ‘een goed begin’ als coach. Ze is
sinds 15 jaar werkzaam als verpleegkundige op
verlos- en kraamafdeling van een algemeen
ziekenhuis. Ze werkt bij een verloskundigen praktijk
als assistente en heeft een zelfstandige praktijk
als coach onder meer gericht op coaching/
begeleiding van vrouwen en hun partner bij
psychosociale problemen rondom de zwangerschap en de
eerste tijd daarna. Verder volgt ze een post-HBO
opleiding aan het Kempler instituut:
ervaringsgerichte psychosociale hulpverlening en
Gestalt relatie en gezinstherapie.
Prof. Dr.
Stephanie van Goozen, psycholoog
Stephanie van Goozen is als senior onderzoeker betrokken bij ‘een
goed begin’. In 2007 is zij benoemd tot hoogleraar
Neurobiologische en Orthopedagogische achtergronden van ernstige
gedragsproblemen bij de Faculteit der Sociale Weten-schappen. Haar
expertise betreft met name de neuropsychologische en
neuro-biologische achtergronden van antisociaal gedrag bij jongeren.
Stephanie van Goozen vertrok in 2002 naar Groot-Brittannië, naar de
University of Cambridge waar ze Senior Research Associate werd bij
het Department of Psychiatry. Momenteel is zij werkzaam als senior
onderzoeker aan Cardiff University (Wales, UK).
Prof. Dr.
Dale Hay, psycholoog
Dale Hay is als externe consultant betrokken bij ‘een goed begin’.
In 1976 promo-veerde zij aan de University of North Carolina
op het onderzoek ‘Following
their companions as a form of exploration for human infants’.
Haar onderzoek focust zich op
de sociale ontwikkeling
bij baby’s en kinderen, waarbij haar aandacht specifiek uitgaat naar
samenwerking, conflict, inter-persoonlijke relaties en de
ontwikkeling van psychopathologie. Sinds 2000 is zijn werkzaam als
senior onderzoeker aan Cardiff Uni-versity waar ze verschillende
onderzoeken leidt, waaronder de Cardiff Child Development Study (CCDS)
waarin zij de ontwikkeling agressie bij jonge kinderen onderzoekt.
Klik hier
voor de lijst met student-onderzoekers
|